Głównym celem projektu jest przekazanie uczniom klas siódmych i ósmych szkół podstawowych oraz uczniom klas pierwszych szkół ponadpodstawowych z mniejszych miejscowości województwa łódzkiego praktycznej wiedzy w przystępny, atrakcyjny sposób oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie bezpiecznego i racjonalnego korzystania z produktów finansowych z zachowaniem zasad cyberbezpieczeństwa, efektywnego zarządzania budżetem osobistym oraz zapoznanie z podstawowymi instytucjami systemu finansowego, ich zadaniami, funkcjami i rolą w gospodarce.
Więcej informacji o projekcie na stronie: http://www.finanseznbp.uni.lodz.pl/
03.2018 – 03.2023 Projekt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki (NCN), pt.: Koordynacja polityki pieniężnej i fiskalnej w badaniach interakcji monetarno – fiskalnych w oparciu o teorię gier – analiza na przykładzie krajów Unii Europejskiej (UMO-2017/26/D/HS4/00954) – kierownik dr Joanna Stawska.
2018 – Projekt badawczy „Senior w zagrożeniu„, 0016/UTW/2018/93; instytucja przyznająca / finansująca projekt: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego; realizacja od 2018-04-10 do 2018-10-31, kierownik: prof. Agnieszka Wierzbicka: wykonawcy na Ek-Soc: prof. I.D. Czechowska, dr J. Stawska, prof. D. Hajdys, dr M.Ślebocka, dr I. Kuchciak, dr A. Celczyńska.
Projekty edukacyjne finansowane przez NBP:
- Projekt pt. „Studencka Klinika Finansów (SKF) o numerze NBP-DEW-WE-PZ-0691-0156-2015 (okres realizacji: 17.03.2015 – 31.05.2016) – kierownik dr hab. Iwona Czechowska, prof. UŁ
- Projekt pt. „Studencka Klinika Finansów (SKF) o numerze NBP-DEW-WPE-AB-066-0248-2017 (okres realizacji: 04.05.2017 – 31.05.2018) – kierownik dr hab. Iwona Czechowska, prof. UŁ
W roku akademickim 2021/2022 Studencka Klinika Finansów realizuje autorski projekt pn. „Edukacja finansowa dzieci i młodzieży”.
Kwestie związane z pieniądzem są nieodłącznym elementem życia każdego dziecka, jednak w pierwszych latach mają formę obserwacji zachowań rodziców bez zrozumienia specyfiki poszczególnych narzędzi płatniczych i zjawisk finansowych. Wraz z wiekiem dzieci są w coraz większym stopniu poddawane wpływowi bodźców zniekształcających wartość pieniądza i zasady gospodarowania budżetem domowym, jak choćby poprzez oddziaływanie przekazów reklamowych. Rola rodziny (socjalizacja pierwotna) w zakresie alfabetyzacji finansowej dzieci jest często niewystarczająca, konieczne jest podjęcie dodatkowych działań mających na celu kształtowanie jednych z najważniejszych umiejętności życiowych, zapewniających w przyszłości młodemu pokoleniu bezpieczeństwa finansowego. Dlatego też Studencka Klinika Finansów wychodzi naprzeciw tym potrzebom i stworzyła projekt edukacji finansowej skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym i licealnym, mający na celu kształtowanie prawidłowych postaw dzieci w zakresie gospodarowania budżetem, rozpoznania wartości pieniądza czy oszczędzania, stosownie do wieku uczestników. W projekcie wezmą udział:
- Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego Uniwersytetu Łódzkiego,
- Uczniowie Społecznej Szkoły Podstawowej Towarzystwa Oświatowego "Edukacja" im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Łodzi oraz Szkoły Podstawowej nr 139 im. Wojska Polskiego w Łodzi,
- Przedszkolaki uczęszczający do Przedszkola.